Pri nákupe nad 30€ doprava zadarmo.

Základné princípy v koncovkách

Základné princípy v koncovkách

Po výmene figúr v strednej hre naberá pozícia úplne iný charakter, kde platia väčšinou iné pravidlá a princípy. V dnešnom blogu si predstavíme 6 princípov, ktoré vám pomôžu zlepšiť porozumenie v koncovkách.

Kráľ ako útočná aktívna figúrka

V koncovkách býva figúr oveľa menej ako v strednej hre, a preto kráľ vystupuje ako útočná figúrka. Kráľa sa snažíme v koncovke aktívne zapájať do hry, útočiť na slabiny súpera či spolupracovať s ostatnými figúrkami na šachovnici.

Pozrime sa na túto strelcovú koncovku. Čierny má pešiaka viac, ale kráľ na g8 je ďaleko od boja. Biely využitím svojho kráľa a útokom na slabinu b5 partiu vyhrá bezproblémovo.

1_2

Ak by však bol čierny kráľ zapojený do hry o čosi skôr, stíhal by slabinu na b5 pokryť a partia by skončila remízou.

2_3

Snažte sa odstrihnúť súperovho kráľa

Ďalšou dobrou radou je snažiť sa súperovho kráľa zadržať ďaleko od centra alebo obmedziť jeho pohyb na niekoľko ťahov. Pozrime si príklad pre jasnejšie pochopenie.

3_2

V tejto pozícii by chcel aj čierny dodržať základné princípy v koncovkách – zapojiť kráľa do boja. Avšak na ťahu je biely a má jedinú možnosť, ako čiernemu tento plán prekaziť. Aký je najlepší ťah za bieleho?

4_3

Jediný ťah, ktorý pozíciu vyhráva je Sh6! Čierny kráľ je zablokovaný na veľmi dlhú dobu, zatiaľ čo biely môže vylepšovať svojho kráľa a útočiť na slabiny čierneho.

Útočte na súperove slabiny

Tak ako sme mali v predchádzajúcich príkladoch, okrem zapojenia kráľa do hry je potrebné identifikovať slabé miesta v súperovom tábore a snažiť sa ich čo najrýchlejšie napádať. Je dôležité útočiť na slabiny všetkými figúrkami, ktoré v koncovke ostali, aby súper nemohol útočiť na naše.

Pri materiálnej výhode vymieňajte figúrky

Akonáhle sa nám podarí získať akúkoľvek materiálnu prevahu, najľahšou a najrýchlejšou cestou je výmena čo najviac figúr a rýchly prechod do koncovky. Čím menej figúr na šachovnici, tým jednoduchšia pozícia na uplatnenie materiálnej výhody.

Snažte sa vytvoriť voľných pešiakov

V mnohých koncovkách je silným plánom snaha o vytvorenie voľného pešiaka, ktorý bude nútiť súpera sústrediť svoju pozornosť tam, kde chceme my alebo úplne rozhodne partiu. Pozrime si jednoduchý príklad.

5_3

Biely má prevahu pešiakov na dámskom krídle, zatiaľ čo čierny na kráľovskom. Bieleho výhoda spočíva v tom, že má možnosť si rýchlo vytvoriť voľného pešiaka, ktorý zamestná čierneho kráľa natoľko, že biely kráľ stihne vyzbierať ostatných pešiakov.

6_3

Pozícia by po pár ťahoch mohla vyzerať takto. Čierny kráľ sa musel postarať o voľného pešiaka a biely má vďaka tomu jednoduchý plán, ktorým vyzbiera čiernych pešiakov na kráľovskom krídle a partiu jednoducho vyhrá.

Počítajte konkrétne varianty

V koncovkách sa málokedy dá spoliehať na intuíciu, pretože si vyžadujú presné a dlhé počítanie. Je nevyhnutné byť konkrétny a neťahať až kým si nie sme istí celým prepočtom. Ak chceme dosiahnuť, aby bol náš prepočet čo najpresnejší, je potrebné študovať aj teoretické koncovky, vďaka ktorým jednoduchšie rozpoznáme plány či teoretické remízy.

 

Keďže sa koncovkám dá málokedy vyhnúť, je veľmi podstatné do tréningového plánu zaradiť aj učenie sa základných koncoviek. Odporúčame knižky o koncovkách, ktoré vám určite zlepšia šachové poznanie.

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašimi priateľmi.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.