Blog nadšeného šachistu, Strana 6
Zapojte sa do šachového kvízu a vyhrajte knižku slovenského veľmajstra Jána Plachetku.
"Endgame tablebases" možno opísať len ako "dokonalý šach", pretože obsahujú iba tie najlepšie možné ťahy vo všetkých pozíciách. Výrazy "lepší" alebo "horší" prestávajú mať teda akýkoľvek význam. Marc Bourzutschky vyriešil veľký počet pozícií 8 kameňových pozícií (pozície, kde sa nachádza dovedna 8 figúr) a podelil sa o svoje výsledky a zistenia.
V roku 2010 ešte neboli dostupné verejnosti ani 7 kameňové pozície a myšlienka 8 kameňových pozícií sa zdala tak pritiahnutá za vlasy, že vo videu Google Talk Garry Kasparov (bývalý majster sveta v šachu) uvažoval, či nie sú 8 kameňové pozície vôbec limitom. Znie to extrémne?
Zoberme si, že vtedy 6 kameňové pozície vo formáte Nalimov zaberali 1 (TB) terabajt úložného priestoru a očakávalo sa, že 7 kameňové pozície budú zaberať 100-násobok. Ukázalo sa to ako pravda, pretože Lomonosov súbor, prvý verejne prístupný, mal v skutočnosti okolo 140 TB (terabajtov), keď vyšiel v roku 2012.
Napriek ohromujúcej sile motorov (šachových počítačov) na zálohovanie týchto údajov sa hľadanie pravdy nezastavilo a rukavicu zdvihol nadšenec počítačového šachu a fyzik Marc Bourzutschky. Toto nie je jeho prvý vpád do tohto sveta, keďže prvé výsledky 7 kameňových pozícií vytvoril už v roku 2005.
Nový svetový rekord
V 4 kameňových pozíciách je najdlhšie riešenie dobre známe ako slávne KQKR (skratka pozície pre Kráľ a Kráľovná verzus Kráľ a Veža). V počítačovom jazyku je to známe ako DTM alebo Depth To Mate ("počet ťahov až do matu"). Táto prvá základná "Tablebase" bola vytvorená priekopníkom Kenom Thompsonom a bola tiež výzvou na overenie pre GM Waltera Browna, majstra USA, už v roku 1978 pomocou šachového počítača Belle.
Joe Condon a Ken Thompson s počítačom Belle v roku 1982
5 kameňové pozície
Existuje veľa pozícií, ktoré môžu predstavovať najdlhšie a najnáročnejšie riešenia matu, no rekord patrí kombinácii kráľ a svaja jazdci verzus kráľ a pešiak. Túto pozíciu dôkladne analyzoval známy teoretik koncových hier a skladateľ Troitsky, kedy sa ukázalo najdlhšie maximálne riešenie v 115 ťahoch (čiernemu sa podarí dosiahnuť šach-mat).
Čierny dá mat v 115-tom ťahu
6 kameňové pozície
Lewis Stiller v práci publikovanej v roku 1991 prišiel s novým s ohromujúcim riešením DTM ("počet ťahov až do matu"), kde v uvedenej pozícií biely dá mat v 262 ťahu.
Biely dá mat v 262-hom ťahu
7 kameňové pozície
Prvý rekord pre sedem kameňové pozície bol ohlásený v máji 2006, keď Marc Bourzutschky a Yakov Konoval objavili pozíciu KQNKRBN s úžasným DTC 517 ťahmi. DTC je termín, ktorý znamená Depth To Conversion (hĺbka pre konverziu resp., keď je pozícia efektívne vyhraná). V roku 2012, o sedem rokov neskôr, Lomonosovove tablebases odhalili vynútený mat v 549 ťahu.
Biely dá mat v 549-tom ťahu
8 kameňové pozície
V dôsledku týchto objavov sa pochopiteľne špekulovalo, že najdlhší mat v osemkameňových pozíciách by mohol viesť k riešeniam presahujúcim 1000 ťahov. Marc Bourzutschky sa však podelil o svoje zistenia a prichádza k záveru, že najdlhším riešením ktoré našiel v pozícii s jedným zablokovaným pešiakom, bolo vyhrávajúce riešenie s 584 ťahmi.
Biely dá mat v 584-tom ťahu
Prvá vec, ktorú si na pozícii všimnete, je zvláštne rozloženie dvoch strelcov rovnakej farby. To je samozrejme v šachu možné, no zároveň to ilustruje, aké zvláštne môže byť postavenie, ktorým prekonáte rekord.
Hlavnou komplikáciou s DTM ("počet ťahov až do matu") pre meranie rekordov je, že vo väčšine pozícií je možné dramaticky zvýšiť počet ťahov vďaka možnej premne pešiakov.
Preložené z portálu Chessbase, preložil Michal Vrba
Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.
Aj vy sa pýtate, prečo máme dezinfekciu v Šachovom obchode? Presne tieto tri dôvody nás presvedčili:
1.) Na mnohých šachových podujatiach, v klubovniach, ale aj v škole či táboroch deti prichádzajú do kontaktu s množstvom vecí. Aj so šachovými figúrkami možno práve pred nimi hrali iní ľudia. Aj keď šachové súpravy organizátori či tréneri priebežne dezinfikujú, v covidovej dobe je lepšie radšej dvakrát vydezinfikovať a raz hrať. Táto dezinfekcia je nielen veľmi účinná. Vďaka praktickej veľkosti sa zmestí do vrecka na nohaviciach alebo ľadvinky a každý si môže kedykoľvek dopriať pocit bezpečia.
2.) Samotná dezinfekcia bola vyrobená špecialná pre malé deti. Žiadne vedľajšie účinky a maximálna šetrnosť.
3.) Dezinfekcia bola vyvinutá na Slovensku. Aj vďaka inovatívnosti bola zakladateľka spoločnosti pozvaná na prestížnu výstavu v Dubaji EXPO 2020.
.
A samozrejme, výrobok splnil prísne kríteria a požiadavky MHSR - Odbor biocídov. Na trhu je registrovaný pod biocídnym číslom bio/ 4740/D/20/CCHLP.
Vyskúšajte šikovnú dezinfekciu aj vy. Vyberte si modré alebo ružové balenie.
Michal Vrba (spolumajiteľ Šachového obchodu) a Janka Gočárová (majiteľka spoločnosti na výrobu detskej dezinfekcie)
1.) Nový ťah, keď sa pešiak mohol pohnúť o dva kroky namiesto jedného (zo základného postavenia), bol zavedený v Španielsku v roku 1280.
2.) Nemec Emanuel Lasker si udržal najdlhšie titul majstra sveta: 26 rokov a 337 dní. Je veľmi pravdepodobné, že tento rekord už nebude nikdy prekonaný.
3.) Počet rôznych kombinácií pre prvé štyri ťahy v šachu je asi 319 miliárd. Toto je ohromujúce číslo! Neexistuje žiadna hra, ktorá by sa v tomto smere dala porovnávať.
4.) Prvé mechanické hodiny, ktoré sa začali používať namiesto presýpacích, vynašiel Thomas Wilson v roku 1883. Moderné tlačidlové hodiny predstavil Veenhoff v roku 1900.
5.) Skladaciu šachovnicu vynašiel v roku 1125 kňaz hrajúci šach. Keďže cirkev v tom čase zakazovala kňazom hrať šach, svojej šachovnici vynašiel krytie tak, že vyzerala ako dve knihy ležiace na sebe.
6.) Druhá kniha, ktorá bola kedy vytlačená v anglickom jazyku, bola o šachu.
7.) V novembri 1988 v Long Beach v Kalifornii počítačový program DEEP THOGHT po prvý raz vôbec porazil medzinárodného veľmajstra. Takto vyzerajú šachové počítače dnes.
8.) V šachu existuje viac ako 1 000 rôznych otvorení a variantov, ktoré tí najlepší musia ovládať.
9.) Prvá šachovnica, na ktorej sa striedali biele a čierne políčka, sa objavila v Európe v roku 1090.
10.) Psychológovia často uvádzajú, že šach pôsobí ako účinný spôsob na zlepšenia funkcie pamäti. Nie je teda divu, že šach sa odporúča aj v boji proti Alzheimerovej chorobe, pretože umožňuje mysli riešiť zložité problémy a pracovať s nápadmi.
Niektorí tvrdia, že to môže zvýšiť inteligenciu, hoci je to zložitejšia téma. Štúdie účinkov šachu na mládež viedli k zavedeniu šachu do vyučovania na školáchv v rôznych krajinách. Je dokázané, že vďaka šachu dokážu deti dosahovať lepšie výsledky v škole.
Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.
V roku 1952 sa začala písať história šachového turnaja Tatranský pohár. Vynímajúc roky 1961 a 1995, sa konal každoročne a v roku 2022 sa bude konať jeho už 68. ročník. Vďaka tomuto úctyhodnému veku je najstarším šachovým podujatím v kontinentálnej Európe.
Postupne sa vyvíjal, naberal na obľúbenosti a z lokálneho uzavretého turnaja sa časom stal najväčším medzinárodným turnajom na Slovensku. Doteraz patrí k najobľúbenejším slovenským šachovým turnajom.
Jedným z poslaní Šachového obchodu je práve podpora šachového života v európskom priestore a veríme, že aj toto spoločné partnerstvo dokáže priniesť šachistom a fanúšikom šachovej hry nové, pekné zážitky.
Zľava Michal Vrba (spolumajiteľ Šachového obchodu) s Vladimírom Hrtkom (organizátorom Tatrafestu).
Najväčšiu zásluhu na rozvoji turnaja a udržaní tradície má dvojica Helena Majchráková a Gustav Šturc. Helena Majchráková bola riaditeľkou turnaja v rokoch 1952-1991. Po nej prevzal organizátorskú štafetu p. Gustav Šturc, ktorý bol riaditeľom turnaja až do roku 2014, pričom aj potom zostal členom organizačného tímu.
Tatranským šachovým festivalom bola vytvorená Sieň slávy, pričom jej členovia sú laureátmi Medaily sv. Terézie – patrónky šachu. Prvými členmi Siene slávy sa v roku 2021 stali práve pani Helena Majchráková (in memoriam) a Gustav Šturc.
Ak uvažujete nad príjemným prostredím, výbornou organizáciou a máte radi šachy, prihlásiť sa na Tatrafest 2022 je možné už teraz.
Otestovali sme pre vás šachový počítač, ktorý podporuje online hranie šachu cez populárne šachové aplikácie ako chess.com a lichess.org. DGT Pegasus tak vypočul prosby šachových fanúšikov a nadšencov, ktorí hrávajú partie cez internet, no chýba im možnosť chytiť si figúrky do ruky.
Aké veci Pegasus zvláda a v čom je rozdiel oproti jeho staršiemu bratovi DGT Centaur?
Vo videu nižšie sme pre vás pripravili jeho test a praktickú ukážku hrania online šachu. Ak obľubujete hranie partií cez internet a radi by ste virtuálny svet prepojili s tým skutočným, DGT Pegasus je tou správnou voľbou.
Autor: Michal Vrba, spolumajiteľ Šachového obchodu