Pri nákupe nad 30€ doprava zadarmo.

Blog nadšeného šachistu, Strana 3

Základné princípy v koncovkách

Základné princípy v koncovkách

Po výmene figúr v strednej hre naberá pozícia úplne iný charakter, kde platia väčšinou iné pravidlá a princípy. V dnešnom blogu si predstavíme 6 princípov, ktoré vám pomôžu zlepšiť porozumenie v koncovkách.

Kráľ ako útočná aktívna figúrka

V koncovkách býva figúr oveľa menej ako v strednej hre, a preto kráľ vystupuje ako útočná figúrka. Kráľa sa snažíme v koncovke aktívne zapájať do hry, útočiť na slabiny súpera či spolupracovať s ostatnými figúrkami na šachovnici.

Pozrime sa na túto strelcovú koncovku. Čierny má pešiaka viac, ale kráľ na g8 je ďaleko od boja. Biely využitím svojho kráľa a útokom na slabinu b5 partiu vyhrá bezproblémovo.

1_2

Ak by však bol čierny kráľ zapojený do hry o čosi skôr, stíhal by slabinu na b5 pokryť a partia by skončila remízou.

2_3

Snažte sa odstrihnúť súperovho kráľa

Ďalšou dobrou radou je snažiť sa súperovho kráľa zadržať ďaleko od centra alebo obmedziť jeho pohyb na niekoľko ťahov. Pozrime si príklad pre jasnejšie pochopenie.

3_2

V tejto pozícii by chcel aj čierny dodržať základné princípy v koncovkách – zapojiť kráľa do boja. Avšak na ťahu je biely a má jedinú možnosť, ako čiernemu tento plán prekaziť. Aký je najlepší ťah za bieleho?

4_3

Jediný ťah, ktorý pozíciu vyhráva je Sh6! Čierny kráľ je zablokovaný na veľmi dlhú dobu, zatiaľ čo biely môže vylepšovať svojho kráľa a útočiť na slabiny čierneho.

Útočte na súperove slabiny

Tak ako sme mali v predchádzajúcich príkladoch, okrem zapojenia kráľa do hry je potrebné identifikovať slabé miesta v súperovom tábore a snažiť sa ich čo najrýchlejšie napádať. Je dôležité útočiť na slabiny všetkými figúrkami, ktoré v koncovke ostali, aby súper nemohol útočiť na naše.

Pri materiálnej výhode vymieňajte figúrky

Akonáhle sa nám podarí získať akúkoľvek materiálnu prevahu, najľahšou a najrýchlejšou cestou je výmena čo najviac figúr a rýchly prechod do koncovky. Čím menej figúr na šachovnici, tým jednoduchšia pozícia na uplatnenie materiálnej výhody.

Snažte sa vytvoriť voľných pešiakov

V mnohých koncovkách je silným plánom snaha o vytvorenie voľného pešiaka, ktorý bude nútiť súpera sústrediť svoju pozornosť tam, kde chceme my alebo úplne rozhodne partiu. Pozrime si jednoduchý príklad.

5_3

Biely má prevahu pešiakov na dámskom krídle, zatiaľ čo čierny na kráľovskom. Bieleho výhoda spočíva v tom, že má možnosť si rýchlo vytvoriť voľného pešiaka, ktorý zamestná čierneho kráľa natoľko, že biely kráľ stihne vyzbierať ostatných pešiakov.

6_3

Pozícia by po pár ťahoch mohla vyzerať takto. Čierny kráľ sa musel postarať o voľného pešiaka a biely má vďaka tomu jednoduchý plán, ktorým vyzbiera čiernych pešiakov na kráľovskom krídle a partiu jednoducho vyhrá.

Počítajte konkrétne varianty

V koncovkách sa málokedy dá spoliehať na intuíciu, pretože si vyžadujú presné a dlhé počítanie. Je nevyhnutné byť konkrétny a neťahať až kým si nie sme istí celým prepočtom. Ak chceme dosiahnuť, aby bol náš prepočet čo najpresnejší, je potrebné študovať aj teoretické koncovky, vďaka ktorým jednoduchšie rozpoznáme plány či teoretické remízy.

 

Keďže sa koncovkám dá málokedy vyhnúť, je veľmi podstatné do tréningového plánu zaradiť aj učenie sa základných koncoviek. Odporúčame knižky o koncovkách, ktoré vám určite zlepšia šachové poznanie.

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašimi priateľmi.

Základné princípy v strednej hre

Základné princípy v strednej hre

Dodržiavanie princípov v otvoreniach je nevyhnutné pre úspech v šachovej partii, ale rovnako dôležité je aj dodržiavanie pravidiel v strednej hre. V tomto blogu vám priblížime 6 princípov, pomocou ktorých vylepšíte svoju strednú hru.

Kontrolujte centrum

Či je to otvorenie, stredná hra alebo koncovka, centrum je a bude vždy kľúčové pre úspech. Väčšinou ten, kto kontroluje centrum, má prevahu na celej šachovnici.

Vývinom všetkých figúrok spojte veže

Už v otvorení je dôležité snažiť sa smerom do centra vyvíjať figúrky. Ideálne je rýchlo urobiť rošádu, vyvinúť všetky figúrky, a tým spojiť veže. Ľahké figúrky (jazdcov a strelcov) chceme vyvíjať aktívne smerom do centra a ťažkým figúrkam – vežiam sa snažíme otvárať stĺpce.

Hľadajte aktívne políčka pre svoje figúrky

Všetky figúrky túžia po aktívnych políčkach, na ktorých môžu čo najviac pomôcť ostatným figúrkam. Vždy keď nevieme, čo ťahať, snažíme sa vylepšiť figúrku, ktorá hrá najhoršie.

Neoslabujte kráľa

To, že je rošáda veľmi dôležitá v otvorení sme sa už naučili v predchádzajúcom blogu. V strednej hre však treba dávať pozor na to, aby sme si zbytočne neoslabili kráľa tým, že budeme ťahať pešiakmi pred ním. Ak kráľa nemôžu chrániť figúrky, mali by ho chrániť pešiaci.

1_3

Pešiaci perfektne chránia bieleho kráľa a akonáhle nimi začneme hýbať, bude pre čierneho jednoduchšie na nás zaútočiť.

Vymieňajte figúrky len keď to vyhovuje vám, nie súperovi

Nie každá výmena je dobrá, a preto by sme sa vždy pred výmenou pešiaka alebo figúry mali uistiť, že výmena vyhovuje nám, a nie súperovi. To, či sa oplatí vymeniť alebo nie určuje aj druh pozície – preto je vhodné študovať veľa partií silných hráčov, kde sa dá naučiť, kedy a ako vymieňať figúrky. Dajme si jednoduchý príklad.

2_1

Bieleho skvelý jazdec na f5, ktorý kontroluje viacero políčok v tábore čierneho, určite nechce byť vymenený za zlého a neaktívneho strelca na e7. Táto výmena by veľmi potešila čierneho, a preto si biely radšej skvelého jazdca na šachovnici nechá.

Pozor na slabiny

Pod slovom slabina rozumieme väčšinou slabého pešiaka, ktorý nemôže byť krytý druhým pešiakom. Niekedy je slabinou aj zatáraná figúrka, ktorú je ťažko chrániť. Takýmto slabinám sa snažíme vyhnúť a naopak, snažíme sa ich vytvoriť súperovi.

3_1

V tejto ukážke si biely vytvoril príliš veľa slabín, ktoré teraz nebude stíhať brániť. Presne tomuto je potrebné sa v stredne hre vyhnúť, aby sme súperovi neuľahčili koncovku.

 

Pre viac zaujímavostí o strednej hre pozrite šachové knižky.

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašimi priateľmi.

Čo sa stane, keď šachista "spadne na čas"

O tom, prečo sú šachové hodiny dôležité, alebo aj o tom, čo znamená, keď šachista „spadne“. 

Predstavte si dvoch šachistov, ako si po rannej kávičke podajú ruky, potiahnu svoj prvý ťah a partiu dohrajú... tesne pred polnocou! Takto nejako mohol vyzerať zápas medzi Howardom Stauntonom a Pierrom St. Amantom. Písal sa rok 1843.

¿Es-Cierto-que-Alekhine-Perdio-su-Titulo-de-Campeon-por-Culpa-del-Alcohol-1

Od polovice 19. storočia sa začali snahy skrátiť šachové zápolenia. Prvé šachové hodiny boli niečo ako presýpacie hodiny, pričom hráč, ktorý prekročil čas, neprehral, ale – musel zaplatiť pokutu!  

Neskôr, od roku 1880, sa začali používať mechanické hodiny, ktoré boli predchodcami dodnes známych analógových hodín.

Šachové hodiny sú na začiatku partie nastavené tak, aby sa ich spustením začal odpočítavať čas jedného z hráčov. Keď biely potiahne svoj prvý ťah, stlačí tlačidlo na svojej strane hodín, jeho čas sa zastaví a spustí sa, naopak, čas súperovi.

Ten potiahne, stlačí tlačidlo a spustí opäť čas svojmu súperovi. A takto to ide až do skončenia partie. Zavedením časového limitu pre obidvoch hráčov sa dosiahlo to, že šachová partia netrvá neúmerne dlho (napríklad 14 hodín ako vo vyššie uvedenej partii z roku 1843), a jednak sa zaviedol nový spôsob ukončenia partie – prekročením času.

Ak šachista povie, že „spadol“ alebo prehral „na čas“, znamená to iba toľko, že prehral, pretože prekročil svoj časový limit.

1f1b1b4ef011d84e906ae8feb0d22531_XL

Skoršie narodení šachisti budú mať isto v pamäti analógové hodiny značky Jantar, ikonické biele hodiny s čiernymi „čudlíkmi“, ktoré mali nad obidvomi ciferníkmi malú červenú vlajočku.

Tá sa ku koncu časového limitu neúprosne dvíhala a dvíhala a dvíhala... až kým ju minútová ručička neprinútila urobiť voľný pád, kratučko sa zatriasla a stíchla. A potom zväčša prišiel tradičný výkrik súpera: „Spadla!“. A to pre vás znamenalo neveselý koniec partie – prehra na čas.

Prvé digitálne šachové hodiny uzreli svetlo sveta v roku 1970, keď ich vynašiel študent na univerzite v Cornelli. A to všetko zmenilo šachovú partiu.  

Šachové hodiny si môžete pozrieť digitálne alebo analógové.

Autorka: Niki Vrbová, ženská FIDE majsterka v šachu


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.

3 tipy na vianočný darček

3 tipy na vianočný darček

Neviete čo darovať svojim blízkym pod stromček? Máme pre vás 3 skvelé tipy na darček nielen pre šachového nadšenca, ale pre každého, kto má rád zábavu.

1. Drevené šachy

Ak hľadáte niečo štýlové a elegantné, určite odporúčame drevené šachy, ktoré sú výborným darčekom pre každého, kto zbožňuje túto hru. Šachová súprava je vhodná do práce, do školy, na dovolenky, ale aj na domáce hranie. Obľúbenou drevenou šachovnicou je napríklad šachovnica Zvonky z javorového dreva.

Užite si krásu šachu kdekoľvek a kedykoľvek s našimi drevenými súpravami.

DSC05787-minDSC05532-min

2. Šachové knižky

Pokiaľ chcete, aby sa vaši blízki neustále vzdelávali a zlepšovali, skvelým darčekom je šachová knižka. Ponúkame rozmanitý výber šachových knižiek pre začiatočníkov, ale aj veľmajstrov. Jedným z našich tipov je séria taktických diagramov „Zahraj ako veľmajster“, ktorá je dobrým pomocníkom pre všetkých, ktorí si behom pracovného alebo školského dňa chcú spríjemniť čas a zároveň trochu potrénovať taktiku.

DSC05458-min

3. Šachové oblečenie, šachové hrnčeky či doplnky

Skvelý darček pod stromček si môžete vybrať aj z nášho šachového MERCHu. Nájdete tu rôzne kreatívne a štýlové tričká, šiltovky, hrnčeky, kľúčenky či šperky. Obdarujte svojich blízkym unikátnym darom, ktorý vyčarí úsmev na tvári.


DSC05375-minDSC05392-min

 

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.

Základné princípy v otvoreniach

Základné princípy v otvoreniach

Otvorenia sú veľmi dôležitou etapou v každej šachovej partii. Predstavujeme vám 6 zlatých pravidiel v otvorení, ktoré vám pomôžu získať náskok v strednej hre.

Hrajte centrálnymi pešiakmi

V každom otvorení by sme nemali zabúdať na centrum, na políčka d4, e4, d5 a e5. Ten, kto bude skôr ovládať priestor v strede šachovnice, bude mať viac priestoru na manévrovanie v strednej hre.

1_2

Vyvíjajte figúrky smerom do centra

Nielen pešiaci (ktorí nie sú považovaní za figúrky) by mali obsadzovať centrálne polia, ale aj figúrky. Všetky figúrky by sa mali snažiť smerovať do centra a nie na kraj šachovnice, kde je ich skutočná hodnota nižšia.

2_2

Biely kôň na f3 smeruje do centra a navyše ovláda viac políčok než čierny kôň na a6, ktorý nemá pod kontrolou ani jedno políčko z hlavného centra. Bieleho kôň sa neskôr v partií ukáže ako silnejší.

Neťahajte rovnakou figúrkou viackrát

Akonáhle v otvorení už potiahneme jednou figúrkou, určite by sme nemali ňou ťahať znovu, ak to nie je potrebné pre účely výmeny alebo napadnutia. Je omnoho dôležitejšie snažiť sa do hry zapojiť aj ostatné figúrky, aby mohli všetky spolupracovať v strednej hre.

Figúrky > pešiaci

Figúrky majú väčšiu hodnotu ako pešiaci, preto je vždy lepšie vyvinúť figúrku alebo ju vylepšiť. Akonáhle raz pohneme pešiakom, už ho naspäť nikdy nevrátime. Preto treba každý ťah pešiakom poriadne zvážiť.

Kráľa treba schovať do bezpečia

Rošáda je jeden z najhlavnejších ťahov, ktoré nesmú chýbať v otvorení. Kráľa treba stiahnuť z centra šachovnice do jedného z rohov, aby mu nehrozilo neskôr žiadne nebezpečenstvo. Ďalšou výhodou rošády je, že sa spiaca veža dostane do hry a môže sa zdvojiť s druhou.

Nechoďte s dámou na výlety

Dáma by mala v otvoreniach vo väčšine prípadov ostať na svojom mieste a zapojiť sa do hry až v strednej hre. Prednosť by teda mal mať vývin ľahkých figúrok (strelec a jazdec), boj o centrum a schovanie kráľa do bezpečia.

Ak dodržíte tieto základné princípy v otvoreniach a umiestnite pešiakov a figúrky na správne miesta, získate do strednej hry mnoho benefitov. Ak vás súper v otvorení prekvapí a nebudete vedieť ako reagovať, určite si spomeňte na tieto pravidlá, ktoré platia pre každé otvorenie.

 

Pre viac zaujímavostí pozrite šachové knižky, a ak vás zaujímajú konkrétne šachové otvorenia, dočítate sa o nich v knižke polootvorené alebo zavreté hry.

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.

 
Ako dať šach-mat dvomi vežami

Ako dať šach-mat dvomi vežami

Matovanie dvomi vežami je jednoduché a dokonca rýchlejšie ako matovanie dámou. Ukážme si ako využiť dve veže na rýchle matovanie súperovho kráľa.

Spôsob matovania

Pri matovaní dvomi vežami sa snažíme postupne odrezať súperovmu kráľovi radu alebo stĺpec. V tomto prípade však kráľa nevyužívame a môže ostať celú dobu na rovnakom políčku. Pozrime si príklad, kde sú naše figúrky v základnej pozícii a súperov kráľa v strede šachovnice.

1_1

Ideme teda tlačiť súperovho kráľa na kraj a postupne mu brať priestor na pohyb. Pre jednoznačnejšiu ukážku začnime ťahom Va4.

2_1

Veža jedným ťahom odrezala čiernemu kráľovi polovicu šachovnice. Po čierneho ťahu Kd5 použijeme druhú vežu, aby sme čierneho kráľa tlačili na ôsmu radu.

3_1

Ťahom Vh5 sa obdĺžnik zmenšil, čo znamená, že má čierny menej políčok na výber a je tlačený ku kraju šachovnice. Ako by ste pokračovali po ťahu Kc6?

4_2

Ak ste mysleli na ťah Va6, mysleli ste správne. Pomocou šachu nútime kráľa ustúpiť na siedmu radu, čím sa blížime k finálnej destinácií.

5_2

Po ťahu Kb7 treba byť opatrný, nakoľko čierny napadol našu vežu. Toto je jediný moment, kde nemôžme pokračovať v našom pláne a vežou musíme ustúpiť. Dôležité je, aby sme vežou ustúpili čo najďalej od čierneho kráľa, aby nám ju znovu nenapadol. Najrozumenejší ťah je teda Vg6.

6_2

Vežou teda ustupujeme a po Kc7 pokračujeme v našom pláne.

7_1

Týmto šachom čierneho kráľa zatlačíme na ôsmu radu. Keďže už neexistuje deviata rada, čierny kráľ sa musí zmieriť s tým, že ďalším ťahom dostane mat. Je jedno, kam sa čierny kráľ uhne - matu na g8 sa už nedá predísť.

8_1

Šach mat. Všimnime si, že biely kráľ pri matovaní nebol vôbec potrebný. Dve veže sú dostatočne silné na to, aby matovali samé.

Toto matovanie je podobné matovaniu dámy s vežou. Jediný rozdiel je, že nastane moment, keď súper jednu z našich veží napadne (pretože veže pracujú tak, že sa navzájom nekryjú). Iba vtedy prerušíme odrezávanie priestoru súperovmu kráľovi a uhneme vežou. Po uhnutí pokračujeme v odrezávaní až kým súperovho kráľa nedotlačíme na kraj šachovnice, kde následne dáme mat.

Pre precvičenie vám prinášame 3 pozície, ktorými si precvičíte matovanie dvomi vežami.

Ako čierny na ťahu najrýchlejšie vyhrá?

9_1

Ako najlepšie využiť veže, aby čo najrýchlejšie dali mat?

10_1

Aký postup zvoliť, keď sa čierne veže takto kryjú?

11_1

Viac takýchto zaujímavostí sa dočítate napríklad v šachových knižkách alebo odporúčame pozrieť aj šachové počítače, s ktorými sa dajú maty trénovať.

Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.