Blog nadšeného šachistu, Strana 3
Základné princípy v strednej hre
Dodržiavanie princípov v otvoreniach je nevyhnutné pre úspech v šachovej partii, ale rovnako dôležité je aj dodržiavanie pravidiel v strednej hre. V tomto blogu vám priblížime 6 princípov, pomocou ktorých vylepšíte svoju strednú hru.
Kontrolujte centrum
Či je to otvorenie, stredná hra alebo koncovka, centrum je a bude vždy kľúčové pre úspech. Väčšinou ten, kto kontroluje centrum, má prevahu na celej šachovnici.
Vývinom všetkých figúrok spojte veže
Už v otvorení je dôležité snažiť sa smerom do centra vyvíjať figúrky. Ideálne je rýchlo urobiť rošádu, vyvinúť všetky figúrky, a tým spojiť veže. Ľahké figúrky (jazdcov a strelcov) chceme vyvíjať aktívne smerom do centra a ťažkým figúrkam – vežiam sa snažíme otvárať stĺpce.
Hľadajte aktívne políčka pre svoje figúrky
Všetky figúrky túžia po aktívnych políčkach, na ktorých môžu čo najviac pomôcť ostatným figúrkam. Vždy keď nevieme, čo ťahať, snažíme sa vylepšiť figúrku, ktorá hrá najhoršie.
Neoslabujte kráľa
To, že je rošáda veľmi dôležitá v otvorení sme sa už naučili v predchádzajúcom blogu. V strednej hre však treba dávať pozor na to, aby sme si zbytočne neoslabili kráľa tým, že budeme ťahať pešiakmi pred ním. Ak kráľa nemôžu chrániť figúrky, mali by ho chrániť pešiaci.
Pešiaci perfektne chránia bieleho kráľa a akonáhle nimi začneme hýbať, bude pre čierneho jednoduchšie na nás zaútočiť.
Vymieňajte figúrky len keď to vyhovuje vám, nie súperovi
Nie každá výmena je dobrá, a preto by sme sa vždy pred výmenou pešiaka alebo figúry mali uistiť, že výmena vyhovuje nám, a nie súperovi. To, či sa oplatí vymeniť alebo nie určuje aj druh pozície – preto je vhodné študovať veľa partií silných hráčov, kde sa dá naučiť, kedy a ako vymieňať figúrky. Dajme si jednoduchý príklad.
Bieleho skvelý jazdec na f5, ktorý kontroluje viacero políčok v tábore čierneho, určite nechce byť vymenený za zlého a neaktívneho strelca na e7. Táto výmena by veľmi potešila čierneho, a preto si biely radšej skvelého jazdca na šachovnici nechá.
Pozor na slabiny
Pod slovom slabina rozumieme väčšinou slabého pešiaka, ktorý nemôže byť krytý druhým pešiakom. Niekedy je slabinou aj zatáraná figúrka, ktorú je ťažko chrániť. Takýmto slabinám sa snažíme vyhnúť a naopak, snažíme sa ich vytvoriť súperovi.
V tejto ukážke si biely vytvoril príliš veľa slabín, ktoré teraz nebude stíhať brániť. Presne tomuto je potrebné sa v stredne hre vyhnúť, aby sme súperovi neuľahčili koncovku.
Pre viac zaujímavostí o strednej hre pozrite šachové knižky.
Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu
Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašimi priateľmi.
O tom, prečo sú šachové hodiny dôležité, alebo aj o tom, čo znamená, keď šachista „spadne“.
Predstavte si dvoch šachistov, ako si po rannej kávičke podajú ruky, potiahnu svoj prvý ťah a partiu dohrajú... tesne pred polnocou! Takto nejako mohol vyzerať zápas medzi Howardom Stauntonom a Pierrom St. Amantom. Písal sa rok 1843.
Od polovice 19. storočia sa začali snahy skrátiť šachové zápolenia. Prvé šachové hodiny boli niečo ako presýpacie hodiny, pričom hráč, ktorý prekročil čas, neprehral, ale – musel zaplatiť pokutu!
Neskôr, od roku 1880, sa začali používať mechanické hodiny, ktoré boli predchodcami dodnes známych analógových hodín.
Šachové hodiny sú na začiatku partie nastavené tak, aby sa ich spustením začal odpočítavať čas jedného z hráčov. Keď biely potiahne svoj prvý ťah, stlačí tlačidlo na svojej strane hodín, jeho čas sa zastaví a spustí sa, naopak, čas súperovi.
Ten potiahne, stlačí tlačidlo a spustí opäť čas svojmu súperovi. A takto to ide až do skončenia partie. Zavedením časového limitu pre obidvoch hráčov sa dosiahlo to, že šachová partia netrvá neúmerne dlho (napríklad 14 hodín ako vo vyššie uvedenej partii z roku 1843), a jednak sa zaviedol nový spôsob ukončenia partie – prekročením času.
Ak šachista povie, že „spadol“ alebo prehral „na čas“, znamená to iba toľko, že prehral, pretože prekročil svoj časový limit.
Skoršie narodení šachisti budú mať isto v pamäti analógové hodiny značky Jantar, ikonické biele hodiny s čiernymi „čudlíkmi“, ktoré mali nad obidvomi ciferníkmi malú červenú vlajočku.
Tá sa ku koncu časového limitu neúprosne dvíhala a dvíhala a dvíhala... až kým ju minútová ručička neprinútila urobiť voľný pád, kratučko sa zatriasla a stíchla. A potom zväčša prišiel tradičný výkrik súpera: „Spadla!“. A to pre vás znamenalo neveselý koniec partie – prehra na čas.
Prvé digitálne šachové hodiny uzreli svetlo sveta v roku 1970, keď ich vynašiel študent na univerzite v Cornelli. A to všetko zmenilo šachovú partiu.
Šachové hodiny si môžete pozrieť digitálne alebo analógové.
Autorka: Niki Vrbová, ženská FIDE majsterka v šachu
Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.
3 tipy na vianočný darček
Neviete čo darovať svojim blízkym pod stromček? Máme pre vás 3 skvelé tipy na darček nielen pre šachového nadšenca, ale pre každého, kto má rád zábavu.
1. Drevené šachy
Ak hľadáte niečo štýlové a elegantné, určite odporúčame drevené šachy, ktoré sú výborným darčekom pre každého, kto zbožňuje túto hru. Šachová súprava je vhodná do práce, do školy, na dovolenky, ale aj na domáce hranie. Obľúbenou drevenou šachovnicou je napríklad šachovnica Zvonky z javorového dreva.
Užite si krásu šachu kdekoľvek a kedykoľvek s našimi drevenými súpravami.
2. Šachové knižky
Pokiaľ chcete, aby sa vaši blízki neustále vzdelávali a zlepšovali, skvelým darčekom je šachová knižka. Ponúkame rozmanitý výber šachových knižiek pre začiatočníkov, ale aj veľmajstrov. Jedným z našich tipov je séria taktických diagramov „Zahraj ako veľmajster“, ktorá je dobrým pomocníkom pre všetkých, ktorí si behom pracovného alebo školského dňa chcú spríjemniť čas a zároveň trochu potrénovať taktiku.
3. Šachové oblečenie, šachové hrnčeky či doplnky
Skvelý darček pod stromček si môžete vybrať aj z nášho šachového MERCHu. Nájdete tu rôzne kreatívne a štýlové tričká, šiltovky, hrnčeky, kľúčenky či šperky. Obdarujte svojich blízkym unikátnym darom, ktorý vyčarí úsmev na tvári.
Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu
Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.
Základné princípy v otvoreniach
Otvorenia sú veľmi dôležitou etapou v každej šachovej partii. Predstavujeme vám 6 zlatých pravidiel v otvorení, ktoré vám pomôžu získať náskok v strednej hre.
Hrajte centrálnymi pešiakmi
V každom otvorení by sme nemali zabúdať na centrum, na políčka d4, e4, d5 a e5. Ten, kto bude skôr ovládať priestor v strede šachovnice, bude mať viac priestoru na manévrovanie v strednej hre.
Vyvíjajte figúrky smerom do centra
Nielen pešiaci (ktorí nie sú považovaní za figúrky) by mali obsadzovať centrálne polia, ale aj figúrky. Všetky figúrky by sa mali snažiť smerovať do centra a nie na kraj šachovnice, kde je ich skutočná hodnota nižšia.
Biely kôň na f3 smeruje do centra a navyše ovláda viac políčok než čierny kôň na a6, ktorý nemá pod kontrolou ani jedno políčko z hlavného centra. Bieleho kôň sa neskôr v partií ukáže ako silnejší.
Neťahajte rovnakou figúrkou viackrát
Akonáhle v otvorení už potiahneme jednou figúrkou, určite by sme nemali ňou ťahať znovu, ak to nie je potrebné pre účely výmeny alebo napadnutia. Je omnoho dôležitejšie snažiť sa do hry zapojiť aj ostatné figúrky, aby mohli všetky spolupracovať v strednej hre.
Figúrky > pešiaci
Figúrky majú väčšiu hodnotu ako pešiaci, preto je vždy lepšie vyvinúť figúrku alebo ju vylepšiť. Akonáhle raz pohneme pešiakom, už ho naspäť nikdy nevrátime. Preto treba každý ťah pešiakom poriadne zvážiť.
Kráľa treba schovať do bezpečia
Rošáda je jeden z najhlavnejších ťahov, ktoré nesmú chýbať v otvorení. Kráľa treba stiahnuť z centra šachovnice do jedného z rohov, aby mu nehrozilo neskôr žiadne nebezpečenstvo. Ďalšou výhodou rošády je, že sa spiaca veža dostane do hry a môže sa zdvojiť s druhou.
Nechoďte s dámou na výlety
Dáma by mala v otvoreniach vo väčšine prípadov ostať na svojom mieste a zapojiť sa do hry až v strednej hre. Prednosť by teda mal mať vývin ľahkých figúrok (strelec a jazdec), boj o centrum a schovanie kráľa do bezpečia.
Ak dodržíte tieto základné princípy v otvoreniach a umiestnite pešiakov a figúrky na správne miesta, získate do strednej hry mnoho benefitov. Ak vás súper v otvorení prekvapí a nebudete vedieť ako reagovať, určite si spomeňte na tieto pravidlá, ktoré platia pre každé otvorenie.
Pre viac zaujímavostí pozrite šachové knižky, a ak vás zaujímajú konkrétne šachové otvorenia, dočítate sa o nich v knižke polootvorené alebo zavreté hry.
Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu
Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.
Ako dať šach-mat dvomi vežami
Matovanie dvomi vežami je jednoduché a dokonca rýchlejšie ako matovanie dámou. Ukážme si ako využiť dve veže na rýchle matovanie súperovho kráľa.
Spôsob matovania
Pri matovaní dvomi vežami sa snažíme postupne odrezať súperovmu kráľovi radu alebo stĺpec. V tomto prípade však kráľa nevyužívame a môže ostať celú dobu na rovnakom políčku. Pozrime si príklad, kde sú naše figúrky v základnej pozícii a súperov kráľa v strede šachovnice.
Ideme teda tlačiť súperovho kráľa na kraj a postupne mu brať priestor na pohyb. Pre jednoznačnejšiu ukážku začnime ťahom Va4.
Veža jedným ťahom odrezala čiernemu kráľovi polovicu šachovnice. Po čierneho ťahu Kd5 použijeme druhú vežu, aby sme čierneho kráľa tlačili na ôsmu radu.
Ťahom Vh5 sa obdĺžnik zmenšil, čo znamená, že má čierny menej políčok na výber a je tlačený ku kraju šachovnice. Ako by ste pokračovali po ťahu Kc6?
Ak ste mysleli na ťah Va6, mysleli ste správne. Pomocou šachu nútime kráľa ustúpiť na siedmu radu, čím sa blížime k finálnej destinácií.
Po ťahu Kb7 treba byť opatrný, nakoľko čierny napadol našu vežu. Toto je jediný moment, kde nemôžme pokračovať v našom pláne a vežou musíme ustúpiť. Dôležité je, aby sme vežou ustúpili čo najďalej od čierneho kráľa, aby nám ju znovu nenapadol. Najrozumenejší ťah je teda Vg6.
Vežou teda ustupujeme a po Kc7 pokračujeme v našom pláne.
Týmto šachom čierneho kráľa zatlačíme na ôsmu radu. Keďže už neexistuje deviata rada, čierny kráľ sa musí zmieriť s tým, že ďalším ťahom dostane mat. Je jedno, kam sa čierny kráľ uhne - matu na g8 sa už nedá predísť.
Šach mat. Všimnime si, že biely kráľ pri matovaní nebol vôbec potrebný. Dve veže sú dostatočne silné na to, aby matovali samé.
Toto matovanie je podobné matovaniu dámy s vežou. Jediný rozdiel je, že nastane moment, keď súper jednu z našich veží napadne (pretože veže pracujú tak, že sa navzájom nekryjú). Iba vtedy prerušíme odrezávanie priestoru súperovmu kráľovi a uhneme vežou. Po uhnutí pokračujeme v odrezávaní až kým súperovho kráľa nedotlačíme na kraj šachovnice, kde následne dáme mat.
Pre precvičenie vám prinášame 3 pozície, ktorými si precvičíte matovanie dvomi vežami.
Ako čierny na ťahu najrýchlejšie vyhrá?
Ako najlepšie využiť veže, aby čo najrýchlejšie dali mat?
Aký postup zvoliť, keď sa čierne veže takto kryjú?
Viac takýchto zaujímavostí sa dočítate napríklad v šachových knižkách alebo odporúčame pozrieť aj šachové počítače, s ktorými sa dajú maty trénovať.
Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu
Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.
Medzi šachové základy, ktoré by sme sa mali naučiť medzi prvými, patrí mat dámou. Je to najčastejšie matovanie, ktoré sa nám v partiách vyskytuje. Poďme spolu zistiť, ako na to.
Maty dámou
Pri matovaní dámou sa snažíme dostať súperovho kráľa do jedného z rohov šachovnice alebo na kraj, kde si neskôr za pomoci nášho kráľa pripravíme mat.
Mat v rohu šachovnice vyzerá takto - náš kráľ kryje dámu, ktorá dáva čiernemu kráľovi mat.
Mat na kraji šachovnice môžeme dať kráľovi na prvej alebo ôsmej rade, rovnako ako na a-stĺpci alebo h-stĺpci.
V tomto prípade je biela dáma opäť krytá kráľom a dáva mat.
Pri tomto mate je dáma samostatná - dáva mat bez krytia bielym kráľom. Biely kráľ však obmedzuje únikové políčka čierneho kráľa.
Ako takúto matovú pascu dosiahneme?
Je dôležité myslieť na tieto 3 kroky:
- Našou dámou tlačiť súperovho kráľa do rohu šachovnice.
- Využitím našej dámy udržať súperovho kráľa v rohu.
- Našim kráľom sa priblížiť k súperovmu kráľovi a dať mat.
Krok 1
Najskôr chceme súperovmu kráľovi postupne odrezávať políčka, aby mal čo najmenšie možnosti pohybu.
Predstavme si, že súperov kráľ sa práve nachádza v centre šachovnice, teda musíme viacerými ťahmi tlačiť tohto kráľa do rohu.
Dámou postupne tlačíme kráľa na kraj tak, že mu odrežeme každým ťahom viac a viac políčok. Náš kráľ zatiaľ ostáva na mieste, keďže jeho využitie nastane až v kroku 3. Začneme teda tým, že našu dámu priblížime k súperovmu kráľovi, a zároveň mu obmedzíme pohyb. Pre jednoduché pochopenie začneme ťahom dámou na g4.
Čierny kráľ je teraz uväznený v menšom obdĺžniku, pretože mu biela dáma jedným ťahom odsekla polku šachovnice. Po ťahu čierneho kráľa na d5, dáma znovu pokračuje v odrezávaní políčok, čím zmenšuje obdĺžnik, a zároveň aj možnosti pohybu čierneho kráľa.
Čiernemu kráľovi postupne dochádza kyslík, má menej a menej políčok, na ktoré môže ísť. Po ťahu čierneho kráľa na c6 pokračujeme znovu týmto spôsobom.
Skúsite uhádnuť, kam potiahneme dámou, aby sme čiernemu kráľovi opäť zmenšili možnosti pohybu?
Dáma na e5 (alebo aj d4). Čierny kráľ má ešte menej kyslíka. A teraz čas na tajomstvo – našu dámu v podstate využívame ako jazdca. Vždy dámou odrežeme súperovmu kráľovi políčka tak, akoby sme jazdcom dávali šach, teda do písmenka L. No nie je ten šach úžasný?
Pokračujeme, až kým čierneho kráľa nedotlačíme do rohu.
Krok 1 docielený – kráľ je zatlačený do rohu a ostáva mu len jedno políčko na pohyb. Ale pozor na pat, teda aby nenastala situácia, že súperov kráľ nemá žiadne políčko, kam sa môže pohnúť.
Kroky 2 a 3
V druhom kroku je dôležité nehýbať dámou, nakoľko už splnila svoju funkciu. A keďže dáma sama o sebe nedokáže dať mat, prichádza zapojenie kráľa – krok 3.
Kráľom postupne prejdeme k našej dáme, aby sme vytvorili matovú sieť.
Matovú sieť vytvoríme tak, že podporíme našu dámu, aby mohla dať mat na políčku b7 alebo b8. Na to však potrebujeme nášho kráľa dostať na jedno z vyznačených políčok.
Keďže políčko c6 je najbližšie a my chceme vyhrať čo najrýchlejšie, našim kráľom prídeme na c6 a dáme mat na b7.
A prichádza mat, ktorý sme mohli vidieť na úplne prvom obrázku – mat v rohu.
Väčšinou je najjednoduchšie dotlačiť súperovho kráľa do rohu, aby mal stále len jedno políčko na pohyb. Mat na kraji šachovnice väčšinou vychádza z pozície, ktorá nám vznikne. Ukážme si príklad.
Ak nám vznikne v partii takáto pozícia, nie je nutné tlačiť čierneho kráľa do rohu. Môžeme využiť iný druh matu dámou - mat na kraji šachovnice. Teraz máme 2 možnosti.
Môžeme dať mat na g5 s tým, že kráľ kryje našu dámu, tak ako sme sa naučili na druhom obrázku.
Alebo si môžeme vybrať mat na h8. Dáma dáva mat a náš kráľ jej pomáha odrezať políčka, kam by mohol ustúpiť čierny kráľ - tak ako sme videli na treťom obrázku.
Vyberte si šachovnicu, skúste si rôzne pozície a rôzne druhy matov dámou. Najlepšie sa naučíte, keď si to sami vyskúšate. :)
Na záver sme si pre vás pripravili malý testík s dvomi pozíciami, kde si môžete overiť, či ste správne pochopili vytváranie matovej pasce.
Test 1: Ako dá čierny čo najrýchlejšie mat?
Test 2: Kam sa priblížime čiernym kráľom, aby sme čo najrýchlejšie zvíťazili?
Viac takýchto zaujímavostí sa dočítate napríklad v šachových knižkách alebo doporučujeme pozrieť aj šachové počítače, s ktorými sa dajú maty trénovať.
Autorka: Stella Sáňková, ženská FIDE majsterka v šachu
Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.