Pri nákupe nad 30€ doprava zadarmo.

Ako Garry Kasparov zmenil svet počítačov

Na 35. poschodí Equitable Center v Midtown Manhattan sa hral šachový zápas. V stávke bola výhra1,1 milióna dolárov. Bolo to 11. mája 1997.

Majster sveta v šachu Garry Kasparov, ktorý je dodnes považovaný za jedného z najlepších šachistov všetkých čias, zvraštil obočie počas šiestej partie v zápase proti šachovému počítaču IBM Deep Blue. Potom vstal a odišiel. 

Počas deviatich dní človek súťažil s počítačom. Vyhral počítač.

Táto celosvetovo sledovaná udalosť pred 25 rokmi, prvýkrát, keď počítač zvíťazil nad majstrom sveta v šachu, ukázala jeden z najväčších úspechov v oblasti umelej inteligencie od 50. rokov minulého storočia.

Dnešné šachové počítače s nárastom výpočtového výkonu a programovacích techník prekonávajú Deep Blue s prehľadom. Ako? Sú podporované AI (umelou inteligenciou), ktorá sa učí, zatiaľ čo Deep Blue sa spoliehal hlavne na naprogramované pozície šachu.

Tento zlomový moment v roku 1997 nielen upevnil postavenie IBM ako inovátora AI, ale viedol aj k posunu vpred. 

Niet pochýb o tom, že AI urobila pozoruhodný pokrok, povedal Campbell. "Vidíme to každý deň. Vidíme to v našich smartfónoch a v mnohých aplikáciách, ktoré používame online, za ktorými je AI. Veľká časť tohto pokroku bola založená na neurónových sieťach.

Umelé neurónové siete napodobňujú mozog spôsobom, akým si navzájom vysielajú signály. Avšak aj napriek svojim pokrokom nie je AI taká dobrá ako ľudia, pokiaľ ide o uvažovanie zdravým rozumom alebo strategické a kreatívne myslenie. Campbell povedal, že zostávajú „medzery v tom, čo tieto druhy systémov dokážu“.

Jedným z pokrokov je „preniesť skúsenosti, ktoré sme mali so symbolickou AI (uvažovanie) a spojiť ich s neurónovou AI (učenie), aby sme vyvinuli neuro-symbolickú AI,“ povedal. 

deepblue-kasparov

Podľa IBM „spojením týchto dvoch AI budujeme novú triedu, ktorá bude oveľa výkonnejšia ako súčet jej častí. Veríme, že tieto systémy ohlásia novú éru AI, kde sa stroje môžu učiť viac ako ľudia, a to spojením slov s obrázkami a zvládnutím abstraktných pojmov.“

Campbell si myslí, že umelá všeobecná inteligencia (AGI) – kde sa počítače môžu flexibilne učiť, konať a myslieť ako ľudia – je dosiahnuteľná. Dodáva však, že táto „super inteligencia presahujúca akúkoľvek ľudskú schopnosť“ je vzdialená desiatky rokov.

Napriek všetkým svojim pokrokom zostávajú dnešné systémy AI „úzke“, čo znamená, že sú výborné pre konkrétne úlohy.

„Deep Blue hrá iba šach. Ak čo i len trochu zmeníte pravidlá, musíme sa vrátiť k rysovacej doske, aby sme vytvorili nový systém,“ povedal Campbell. "Podobne aj súčasné systémy AI majú tendenciu byť veľmi úzke." 

Campbellov pohľad je podobný ako Kasparovov, ktorý teraz uprednostňuje spoluprácu medzi ľuďmi a AI. „Po zápase som získal veľa inšpirácie z mojich partií proti Deep Blue,“ povedal v roku 2017 v Ted Talk. "Ako hovorí staré ruské príslovie, ak ich nedokážeš poraziť, pridaj sa k nim."

Zápas z roku 1997 bol vlastne odvetou. Kasparov prvýkrát nastúpil proti Deep Blue v roku 1996 vo Philadelphii, kde presvedčivo zvíťazil v zápase na šesť partií 4:2. O rok neskôr IBM požiadalo o ďalší zápas v New Yorku. V roku, ktorý predchádzal druhému zápasu, sa tím IBM venoval zlepšovaniu schopností Deep Blue.

"Veľa sme sa naučili zo zápasu v roku 1996," povedal Campbell. Na víťazstvo proti Kasparovovi v roku 1997, Deep Blue použil svoj čistý výpočtový výkon k výhre: 100 až 200 miliónov zanalyzovaných ťahov za sekundu. 3,5-2,5.

Kasparov_vs_Deep_Blue (14)

 Zvyšok, ako sa hovorí, je história.

Šachové počítače

Foto aibusiness.com, pripravil Michal Vrba


Páčil sa Vám článok? Neváhajte ho zdieľať s Vašími priateľmi.

Grafický návrh vytvořil a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & Shoptetak.cz.